Twijfel

Ken je die momenten dat je enorm twijfelt aan alles: werk, school, vrienden, relaties, God? Het gebeurt ons heel vaak. Is mijn huidige baan wel de plek waar ik moet zijn? Heb ik de juiste vrienden? Heb ik wel de goede opleiding gekozen? Allemaal dingen waar we ons enorm over kunnen opwinden. Ook staat de relatie met God vaak hoog op het lijstje. Ikzelf heb dat vooral op de momenten dat ik Hem niet voel, helemaal na een periode van intense vreugde. Heb ik iets verkeerds gedaan? Moet ik dingen in mijn leven omgooien? Waar kan het aan liggen? Die momenten van intense vreugde wil je het liefst je hele leven vasthouden, maar dat doen is een enorm lastige opgave en simpelweg niet mogelijk. Het leven met God is één met pieken en dalen. Je wilt logischerwijs blijven pieken. Dat is echter geen realistische gedachte. De meeste mensen gaan bij het dalen van dat gevoel twijfelen aan zijn of haar eigen geloofsleven. Bestaat God wel? Doe ik wel het juiste? Maar er is iets ons beloofd waar je nooit van afkomt: God belooft namelijk dat Hij nooit van onze zijde zal wijken. Op welk moment dan ook. Als jij aan de eettafel zit, dan zit de Vader naast je. Loop je door het bos of het park? God loopt naast je. Ben je aan het fietsen door een drukke stad? Hij fietst met je mee. De band die we met Hem mogen hebben is zo persoonlijk. Hij gaat overal waar wij ook gaan. Wanneer je dat beseft dan komt Zijn liefde ineens heel dichtbij. Weet dat je hier altijd op terug kan vallen, helemaal op momenten dat het weer moeilijker gaat. Zoek voor jezelf iets op wat jouw relatie met God versterkt. Spreekt muziek jou aan? Blijf dat dan vaak luisteren. Haal je meer liefde en kracht uit lezen? Sla de Bijbel open of ga Christelijke boeken lezen. Je kennis verbreedt en je liefde en vertrouwen voor en in Hem groeit. Het gaat allemaal om vertrouwen en dat is dan ook meteen het lastigste. Soms verlang je naar iets. Je bidt en bidt, maar je moet lang wachten totdat je het krijgt. Besef dan dit: God heeft enorm veel geduld met jou, heb dan ook geduld met Hem. Hij maakt beslissingen op Zijn tijd, want Hij weet wat goed voor je is.

Leave a comment